Megbízást kaptam egy 80ccm-es (48mm-es furat, 44mm-es löket) henger kivitelezésére. Az alapkitűzés egy utcán még jól használható, maximális fordulatszám a 10000 fordulat/perc körül legyen.

A henger legyen léghűtéses, ez egyébként is behatározza a kivehető teljesítmény maximumot, fordulatszámot, mert egy idő után gondjaink lesznek a hűtéssel.

 

A hengerpersely kipufogónyílás és fő felömlők kialakítása után: 

 

 

A hengerpersely kívülről:

 

 

 

 

A szívócsonk le lett marva és egy 36-os külső átmérőjű csövet kapott, így tökéletesen passzol a Dellorto PHBH sorozatú porlasztókhoz.

A kipufogó nyílásnál a modern hengerekhez is használt osztott nyílásokat használtam, lehetett volna segédkipufogónyílásos is, de szívemhez ilyen kivitlezésnél az osztott megoldás közelebb ál. Ezzel alacsony kipufogási szögben tudjuk tartani a motorunkat. 

 

 

Az átömlők első része trapéz alakban letörve, ez megnöveli a távolságot a főátömlő és a kipufogócsatorna széle között. Így elkerülhetjük hogy egyenesen onnan áramoljon át a keverék.

 

 

A fenti képen jól látható, hogy esztergapadon, furatkéssel bekarcoltuk a vezérlési szögeket. Ez nagy segítség a pontos kivitelezéshez. A képen még mart, nem egybesimított állapot látható. Ámbár gyakorlati próbák során többször bebizonyosodott, hogy egy full polírozott, csillogó villogó felületek esetén sem hoz semmiféle érdemi javulást. A csatornák és a persely találkozásánál  lépcső viszont nem elfogadott, pontos átmenet kell, a persely behelyezése után egybecsiszolandóak a felületek.

 

 

Az átömlők irányítását próbáljuk a jól bevállt, modern motorokhoz hasonlóan kivitelezni. A fő csatornák falának kimunkálására gyakorlatilag a belső fal eltávolítása nélkül nincs sok esély, de öntvénytől függően ez egy vastagabb perselynél (pl. 48mm-es furathoz tartozó) már egyébként is kiesik a perselyfurat esztergálásakor.

 

 

A szívónyílásnál is osztott nyílást alkalmaztam, új persely esetén érdemes, így csökkenthető a dugattyú billegése, persely kiverődése a szívónyílás körül.

 

 

Hengerfejet gyertyamenetnél fogtam meg, mindenképpen eredeti menetű hengerfejből dolgozzunk, perselyezett megoldások nem igazán jók a hőátadás szempontjából. Az öntvények mind a henger, mind a hengerfej esetén eléggé változatos összetételűek. Akár almot-almot, gyári Simson-Simson összehasonlítás esetén is.  Miután lesíkoltam a hengerfejet a persely külső pereméhez egy 0.4-0.5 mm magas illesztőperemet hozok létre, így a hengerfej központosítása megoldottá válik. Kényelmesebb lenne magasabb illesztőperem, de hengerfejünk belmérete így sem valami magas, az égésteret is ki kell adnia úgy hogy értelmes menetszám fogja a gyertyát.

 

 

Sajnos mint a képen is látható, néha zárványt is találunk, de szerencsére ilyen kis mértékű nem befolyásolja a működést. A képen egy 50% présrés felület arányú hengerfej látható.

 

 

A honolt henger képe:

 

 

Nézzük akkor a kivitelezéshez szükséges száraz adatokat! A kipufogónyílás alakja az alábbi képen látható, alsó holtponthoz képest 18.1mm magas a nyílás, azaz 174 fokos kipufogószöggel bír. A gát 3mm széles, alúl 3mm, felül 4mm-es rádiusszal. A nyílás összesített szélessége húrban 44mm, alúl 25mm körüli érték legyen. Az ablak széles enyhén széttartson lehetőség szerint, majd úgy kezdjen összeszűkülni.

 

 

Az átömlők alsó holtponttól számítva 10mm magasak, irányításuk az alábbi képen láthatóak. Áramlásra merőlegesen szélességük 16 és 10mm. Az ablak rádiuszok 3-3mm.  A felömlési szöget az alumínium csatornák megmunkálásával összhangban lehetőleg minél laposabban válasszuk meg, dugattyútető domborúsága miatt ez az érték 12-13 foknál nem lehet kisebb.

 

 

A szívóablak szintén osztott, két darab áramlásra merőleges 18mm széles nyílásról van szó. A gát közöttük szintén 3mm, a rádiuszok 4-4mm-ek. Porlasztót 26-28mm között választhatunk nyugodtan. A szívónyílás 14.5mm magas, a felső holtpont előtt 77.7 fokkal nyitja a dugattyú a nyílást és 37.2 fokkal a felső holtpont előtt kerül teljesen nyitott állapotba. A dugattyú szoknya vágásával a nyílás feljebb kerülhet, de akár kissé a motorblokkban is folytathatjuk a csatornát, ha szükséges.

 

 

Csőterv:

 

 

Az égéstér látványterve, présrés 0.8mm:

 

 

És kivitelezéséhez szükséges műszaki rajza:

 

A hengerterv kissé módosított palástrajza PDF formátumban is letölthető:

PDF Letöltés