Lényegében egy rezonátorról van szó, a karburátor és a membránlap között. A keverési arányt hivatott egyensúlyban tartani. Szóval ahányféle membrános motor, annyiféle boost bootle. Persze lehet marhának lenni és 10000-ért szép színes stage5 yeist venni, de hülye azért nem vagyok. Mert lényegében egy méretezett csődarabról és egy üres dobozról van szó.


 


Gyorscsatlakozókat és csöveket pneumatikával foglalkozó üzletekben érdemes beszerezni. Valami megfelelő méretű flakont lefestve egész igényes dolgot lehet létrehozni .


 


Yeis sémája:


 


2016-os cikk módosulás:

Egy korai stádiumában kísérleteztem a próbálgatós motoromnál yeis helyes méretezésével. Eredendően hogy megértsük a helmholtz rezonátor működését, nem akarok matematikai modelleket leírni, aki főiskolán tanult pár matek félévet úgyis tisztában van vele, esetleg villamosságot és sávszűrőkkel tisztában van, ez is hasonló analógiával működik. A csőben lévő térfogat a tömeg, a tartályunk pedig a rugó. A szívócső pulzálása, nyomásfüggvénye pedig mozgatja ezt a tömegünket. 


A nagyobbik térfogatú tartály, 10x1-es pneumatika csővel és csatlakozóval. Fontos a csatlakozónál, hogy ne belső kulcsnyílással szerelhető legyen, ez ugyanis jelentősen leszűkíti a keresztmetszetet. Vizsgált tömlőhosszokkal:



A tesztsorozathoz két féle űrméretű tartályt használtam. Egy kisebbet is, de az nem vált be, balra látható. Illetve T elágazás több rezonátor együttes használatához. Amiben bizonyára van ráció, mivel több rezonátor kamrát pl Audi V8-as HDZ motorján is megtalálhatunk az airboxban.




Porlasztó szerelésnél lőttem egy képet a szívócső oldalon történő kialakításról. Közvetlenül a membránház előtt kötöttem be. Belső felén kellő rádiusszal csatlakozik a szívócsatornába:



Sajnos a jegyzetlapot amire a pontos térfogatokat (belső) lemértem és ez alapján számolt frekvenciákat, elvesztettem.

Annyit tudok, hogy a nagyobbik térfogat kb a hengerűrtartalom kétszeresének felelt meg és a Yamaha Yeissel foglalkozó tanulmányában is az ideális térfogatot a hengerűrtartalom 2-3x-ban határozták meg. Méréseim is alátámasztják.



A számolt frekvenciák:

zöld 138Hz - 8300rpm

sárga 98Hz - 5900rpm

piros 73Hz - 4400rpm

Érdekes, hogy az alacsony frekvenciára hangolt doboz mennyire megfogja fent, pedig nem egyszeri mérésről van szó, hanem mérési sorozatok átlagait néztem, minden esetben üzem melegen. Bár hozzátartozik hogy itt még a motor jelentősen korlátozott volt szívóoldalon, pontosabban mind szívásban és átömlés keresztmetszetben.

Végeztem még teszteket a kis térfogatra is.

Sajnos a hangolt frekvenciák számításai nincsenek meg, de a legalacsonyabb 6500rpm (piros), a legmagasabb 10000rpm (zöld) körül alakult, a trend jól látszik belőle, a motor sajnos nem viselkedett vele jól.



Ami még érdekes, hogy a dobozt feltéve az alapjárat megemelkedik. Ezt külföldi fórumok beszámolóiban is írják, természetes, hogy a motor után állítást igényel.


Későbbiekben a szívórendszert módosítva, illetve az átömlést jelentős simítások történtek még a végén (a történetben az igazán nagy dobás, későbbiekben ezekről is lesz cikk), azonban a tapasztalatok alapján, majd átszámolva a nagyobbik kamra mellett döntöttem a közepes csőhossznál kicsit rövidebb összekötőcsővel. Itt látható az eredeti yeis nélküli és a végleges, yeissel szerelt állapot között (zöld).



Gyakorlatilag már az első próbánál, amikor a nagyobbik kamrát felraktam a közepes csővel, azonnal érezhető volt a motor gázreakcióján a változás, bár az emelkedett alapjárat miatt falsolásra gondoltam, ez ne tévesszen meg minket. Abszolút fals térfogatokkal, rezonancia frekvenciával azonban többet ártunk, mint használunk a motorunknak. Teljesen falsch frekvenciára hangolva semmilyen érzékelhető hatást nem tapasztaltam.

Próbáljuk a hengertérfogat 2-2.5x-ösét. És a nyomatéksáv alatti tartományba hangolt frekvenciákat. A lenti linkelt oldalon találunk Helmholtz rezonátor számolót, igaz akusztikai, de senkit se rémisztsen meg, teljesen jól hozzák az ez alapján kiszámolt frekvenciát a mérések is.

Helmholtz Resonator Calculator

Sok sikert a próbálgatáshoz!