Elérkezett az idő az első írás folytatására. Most a legfontosabb dolog bemutatása következik, ami egy gyújtás pontos beállításához szükségeltetik. Ez pedig az indikátoróra:

 

 

Ez létszükséglet. Egy egyszerűbb modell is megteszi, mint látható én is egy régebbi keletnémet darabot használok, század mm pontosságú. Pár ezer forintért ugyanilyen kínai órákat is lehet kapni, akár ezred pontossággal is. Célnak tökéletesen megfelel. Ehhez szükséges még gyártanunk vagy csináltatnunk egy befogót, gyertyamenettel a végén és megfelelő hosszúsággal.

Sajnos motortípusonként előfordulhat, hogy más-más méretű befogó szükségeltetik, hogy elférjen a hűtőbordázattól és más dolgoktól az indikátoróra. Ha ez megvan, márcsak egy mérőadapter kel, amivel meghosszabbíthatjuk az indikátoróra benyúlását.

 

 

No, de hogy miért is kell indikátoróra. Pl ha tolómérővel állítunk, akkor tényleg csak nagyvonalakban, nagyon nagy vonalakban tudjuk beállítani a gyújtást. Felső holtpont közelében egykét század eltérést mellett elég nagy főtengely elfordulás produkál. Nekünk pedig még az sem mindegy, hogy 15 vagy 20 fok lesz az alapelőgyújtás.

Hiába van két század pontosságú profi tolómérőnk, ezt a pontosságot befogás nélkül sajnos nem tudjuk vele.

 

 

Felhelyezéskor vigyázzunk arra, hogy az órák kb 1cm-es úttal bírnak. Szóval egy 44mm-es löketű motornál csak a löket legfelső részét tudjuk vizsgálni. Ha megfelelően beállítottuk, akkor az óra mozgásába beleesik a felső holtpont is. Alapesetben ezt az értéket keressük meg a főtengely elfordításával. Elsőre nem biztos, hogy túl egyszerű lesz, nagyon könnyen átlendül a holtponton a főtengely. Ha ez megvan, az óra számlapját elforgatva beállíthatjuk 0.00mm-es értékre.

 

 

Ha ez megvan, akkor már csak az előírt értékre elforgatjunk a forgásiránnyal ellentétesen a főtengelyt, pl 1.60mm-re, majd az alaplapon és a lendkeréken lévő gyári jelölést összefordítjuk. Ezek a jelölések a szikra pillanatát jelzik. Célszerű stroboszkóppal leellenőrizni. Mert egyrészt nem biztos, hogy fix a gyújtásidőpont sem, másrészt a jelölés sem garancia.

Ha nincs jelölés, akkor filccel, karccal próbajeleket kell létrezohni, majd ha megfelelő helyen van, akkor véglegesen bejelölni, ez nagy segítséget nyújthat a továbbiakban.

 

Műszaki rajz indikátoróra befogóhoz (S51)