Ez egy többrészes, lehet sokak számára, a drótoktól és az áram, feszültségtől távol áll az érdeklődésük, ennek ellenére ez a motor egy fontos területe. Mert enélkül nincs semmi, nincs égés. Pár eszköz, ha nem is racionális sorrendbe, de bemutatásra kerüln.


Stroboszkóp:



Mint láthatjuk, először a stroboszkópról lesz szó. Ez egy villanócsöves jószág és alapesetben akkor villan fel, amikor a gyújtáskábelen lefut az impluzus, azaz a gyújtás pillanatában. Ezt a jelet egy induktív fogó elnevezésű dolgon keresztül kapja meg, fontos, hogya rajta lévő jelölésnek megfelelően rögzítsük fel a kábelre.



Ha az induktív fogót a gyújtáskábelre rögzítettük, akkor a dolgok nagy részével megvagyunk. Ezen kívül még szükséges tápfeszültséget adni a pisztolynak, én esetemben ez egy akkumulátoros dobozkáról megy. Amint megforgatjuk a lendkereket és lesz gyújtás, elkezdődhet a vizsgálat.

Többnyire mindegyiken megtalálható egy ravasz gomb, amivel aktiválhatjuk a felvillanást. Ezen kívül még megtalálható a kicsit komolyabb készülékeken szögállítási funkció. Ez hasznos, mivel ezzel mindenféle speciális műszerezettség nélkül megtudjuk állapítani, hogy egy bázisponthoz képest a motor, gyújtáselektronika adott üzemállapotában hány fok eltéréssel reagál.



Tegyük fel, hogy van egy általános 4 ütemű gyújtáselektronikánk, ami nem lineáris gyújtással rendelkezik. Egy egyszerű fordulatszámfüggő gyújtás, fordulatszámnak megfelelően szabályozza az előgyújtást:



Erről készítettem egy kis demóvideót. A pontos mérés véget egy jelölésre lesz szükségünk az alaplapon és a forgórészen, ezt egy másik írásban be is mutatok, egyszerűen indikátoróra segítségével. Alapesetben alapjáraton, mondjuk 1000rpm-en lesz egy alapelőgyújtásunk. A forgórészen lévő jel, a stroboszkóp felvillanásának köszönhetően állónak fog látszódni (ahogy a videóban a szegecsek is állónak látszódnak a forgásban lévő lendkeréken), ahogy változtatjuk a fordulatot (pl 3000rpm), úgy szabályoz a gyújtás (fordulatszámfüggő), látszólag fordul el a lendkerék az állórészhez viszonyítva. Azonban nem a lendkerék, hanem a gyújtásidőpont, ezzel együtt a felvillanás időpontja változik.

Ahhoz hogy meghatározzuk, hogy a fent említett 1000rpm-hez képest mennyit szabályoz rá a gyújtás 3000rpm-en, a stroboszkóp szögállító potmeterét addig tekerjük, amíg a korábbi alapelőgyújtás szögének megfelelőnek látjuk a jelet. Ezt követően leolvassuk a stroboszkóp hátulján látott értéket.

Elsőre lehet hogy egy kicsit nehéz megérteni, mit merre. De élesben azonnal világossá válik, remélem a videó is jól szemlélteti a dolgokat:


{wmvremote width="640" height="480"}http://gpracing.hu/phocadownload/4tgyujtas.wmv{/wmvremote}